Zdrowie i harmonia

Lecznicze właściwości żywności

Tekst: Dorota Lipnicka | Grafika: Katarzyna Ociepska |

 

Lecznicze właściwości żywności

Skład diety należy rozpatrywać całościowo. Każdy organizm, w różnych miejscach na kuli ziemskiej jest inny i może mieć inną, sobie tylko właściwą tolerancję na poszczególne składniki diety. Nie ma diety idealnej dla wszystkich, gdyż nie ma dwóch identycznych organizmów.

Nawet najzdrowsza żywność jak np. miód, cebula czy rzepa może u niektórych powodować dolegliwości. Ważna jest odpowiednia kompozycja składników pokarmowych. Matka Natura u zarania dziejów zaopatrzyła nas we wszystkie niezbędne składniki pokarmowe i naturalne lekarstwa zawierając je w warzywach, owocach i ziołach. Oto lista niektórych najzdrowszych produktów spożywczych do tej pory odkryta i poznana przez człowieka:

Orzechy włoskie – doskonałe źródło protein, bogate w błonnik, magnez, witaminę B oraz witaminę E (antyoksydant). Ponadto orzechy włoskie zawierają kwasy omega-3 i to najwięcej spośród wszystkich rodzajów orzechów.

Spirulina – jedna z ponad 30 tysięcy gatunków alg. Spirulinę pozyskuje się na dużą skalę już od lat 70. z morskich hodowli w różnych zakątkach świata, głównie w Ameryce i Azji. Jest ona niezwykle bogata w łatwo przyswajalne białko (zbudowana w 55 a 77% z białka), magnez, potas, ß-karoten i witaminy z grupy B oraz witaminy C, D i E. Z przeprowadzanych badań wynika, że spirulina pomaga obniżyć zły cholesterol i obniżyć ciśnienie krwi. Ponadto pozwala lepiej kontrolować poziom cukru we krwi. Najczęściej spotyka się spirulinę w postaci suplementów żywieniowych dostępnych w formie tabletek czy proszku. Inne, nie mniej zdrowe algi morskie to arame, dulse, nori, kelp, kombu czy wakame. Warto pamiętać, że algi morskie są roślinami o największym skupieniu składników odżywczych na świecie. Mogą zawierać ponad 10 razy więcej wapnia niż krowie mleko i 8 razy tyle, co wołowina. Kompozycja związków chemicznych w algach jest bardzo podobna do osocza ludzkiej krwi, dzięki czemu prawdopodobnie największą korzyścią alg jest regulacja i oczyszczanie naszego układu krwionośnego. Algi dostępne są najczęściej w postaci sproszkowanej.

Warzywa zielonolistne – większość z tych warzyw (szpinak, brokuły, wieczornik, liście mniszka lekarskiego, jarmuż, rzeżucha, pietruszka, sałata, endywia, cykoria, kiełki brokułów, kiełki kapusty) jest łatwo dostępna i bardzo bogata w składniki odżywcze. Badania wciąż potwierdzają, że społeczeństwa odżywiające się dietę bogatą w warzywa zielonolistne mają mniejsze ryzyko wystąpienia ataku serca oraz raka. Świeże surowe warzywa zielonolistne zawierają duże dawki chlorofilu, łatwo przyswajalnych białek, enzymów oraz szeroki zakres witamin i minerałów. Ta grupa warzyw działa jak mini-transfuzja dla krwi, zdrowy tonik dla mózgu i systemu odpornościowego i oczyszczacz nerek.

Trawa pszeniczna – to kiełkująca trawa pszenicy. Z powodu kwitnięcia, inaczej niż w przypadku całych ziaren, nie zawiera już glutenu, ani innych substancji alergicznych. Trawa pszeniczna doskonale alkalizuje i pomaga w oczyszczaniu krwi. Normalizuje gruczoł tarczycowy, stymuluje metabolizm, dzięki czemu pomaga w trawieniu i w odchudzaniu, ponieważ zawiera dużo enzymów i ma właściwości oczyszczające.

Mleczko pszczele – mleczko pszczele to skarbnica składników odżywczych, zawierająca każdy składnik niezbędny do życia. Jest to najlepsze źródło kwasu pantotenowego (znanego również jako witamina B5), który pomaga pokonać stres, zmęczenie i bezsenność, jest też korzystnym składnikiem dla zdrowej skóry i włosów. Najliczniejszymi i najwierniejszymi konsumentami mleczka pszczelego są Japończycy, znani z dbałości o psychofizyczną sprawność. Mleczko zawiera około 60% wody, 19% ciał białkowych (globuliny i albuminy), aminokwasy egzogenne, bogaty zestaw witamin z grupy B (w tym, w dużej koncentracji, kwas pantotenowy, który wpływa na długość życia), acetylocholinę, która jest głównym transmiterem impulsów nerwowych i całą gamę biopierwiastków.